Kære medlemmer af Roskilde Kunstforening

Hermed indbydes I til en Kunsttur til Odsherred den 5. oktober 2021.

Pris for deltagelse. 600 kr.
Heri er inkluderet bustur, frokost mm og entrebilletter og guider.

Turens forløb:

8:30                Afgang fra Stændertorvet

9:30                Rundvisning Malergården, Plejerup

11:15              Hempels glasmuseum, Anneberg

12:45              Frokost Hempels glasmuseum

14:15              Odsherred kunstmuseum, Asnæs

15:45              Hjemtur

16:45              Ankomst Stændertorvet

På Malergården i Plejerup træder du ind i en ægte tidslomme. Ind i familien Swanes velbevarede kunstnerhjem, hvor kunstmaleren Sigurd Swane (1879-1972) og hans familie boede fra midten af 30'erne.

Jørgen Hempel (1896-1986) var en succesrig fabrikant, der blandet andet producerede skibsmaling. Han grundlagde og overdrog til offentligheden Anneberg glasmuseum. Museet indeholder mere end 1000 glas, hvoraf en tredjedel er fra oldtiden. Der er ægyptiske flasker fra 1500 f.Kr. Og der er helt moderne glaskunst. Hempels glaspris uddeles hvert år til en dansk glaskunstner, som har gjort sig særligt bemærket.

På Anneberg glasmuseum er der en udmærket restaurant. En frokostanretning og en medfølgende drikkevare (et glas vin, øl, vand etc.) er med i prisen.

Billede: Ellen Krause: Barn i seng. Kaj Ejstrup: Husmandssted ved Skamlebæk. Odsherreds Kunstmuseum

På Odsherreds Kunstmuseum kan man blandt andet opleve landskabsmalerier og portrætter malet af kunstnere fra den lokale kunstnerkoloni, det er dem vi kalder Odsherredsmalerne. En af dem Karl Bovin (1907-1985) sagde: „Vi opgav konditoriet og begyndte at bage grovbrød af det lokale mel... Vi ville lave gode billeder, som alle og enhver kunne forstå. En selvforklarende kunst...“ De var optaget af livet, lyset og landskabet.

Tilmelding sker efter et ”først til mølle” princip og skal ske inden 16. september 2021 via tilmeldingsformular.

Der åbnes op for tilmelding den 25. august 2021 via nedenstående link

TILMELDING

Tilmelding betragtes som bindende, når beløbet er indbetalt til:
Reg.nr. 1551
Kontonr. 1129791
(husk at skrive Odsherred og dit navn).

Læs om kunstturen til Odsherred på vores hjemmeside - klik her