Knud Nellemose (1908-1997)

Bizzie Høyers tegnesk.; Kunstakad. Kbh. (E. Utzon-Frank) 1927 periodisk til 1933.

Knud Nellemose begyndte sin karriere som bladtegner og sportsjournalist, og motiver fra sportens verden kom naturligt til at optage ham. Han har som billedhugger udelukkende beskæftiget sig med den naturalistiske menneskefigur og portrætbusten. Formmæssigt var han i begyndelsen noget påvirket af Kai Nielsen, men han udviklede hurtigt sit eget uafhængige formsprog. Han har udført en lang række skulpturer af sportsfolk, ofte i stærk bevægelse, både i lille og i stort format. I skulpturer med flere agerende personer arbejder han yderst bevidst med de rytmiske muligheder, der ligger i arme og bens bevægelser, i deres sam- og modspil. Men han dyrker ikke kun figurer i bevægelse. Han har lavet flere skulpturer, der står hvilende i sig selv. Portrætbusten har han dyrket livet igennem, og han har været en meget søgt portrættør. Mange fremtrædende personligheder har stået model, både til enkle buster, hvor der fokuseres på selve ansigtets karakteristika og menneskelige udstråling, og til halvfigursportrætter, hvor de levende og individuelle ansigtstræk får en ekstra understregning af kroppens og tøjets bærende volumen. Under besættelsen var N. aktiv i modstandsgruppen Frit Danmark, og efter befrielsen fik han en del opgaver med mindesmærker for krigens ofre. Den liggende, sårede unge mand har han skildret flere gange. Motivet, hvor figuren har den ene arm inde under kroppen og den anden strakt krummet frem i smerte, som det ses på Frihedsmonumentet i Århus fra 1953, får en uhyggelig nærværende og voldsom udformning i Erindring fra 1988. Her har personen taget skikkelse af en muselmand og rejser fortvivlet den udstrakte hånd op fra jorden, mens hovedet ikke kan løfte sig fra underlaget. Billeder fra krigens koncentrationslejre, gemt i erindringen, er her blevet fastholdt i skulpturel udformning.

Værker