Egon Fischer (født 1935)
Eks-skolen 1961
Egon Fischers første konkrete metalrelieffer var påvirket af Flemming Rosenfalck. I 1961 begyndte han på Eks-skolen, hvor Paul Gernes underviste i svejsning. Mødet med skolens eksperimenterende holdning fik afgørende betydning for F.s kunstneriske udvikling. Fra 1963 deltog han på Sommerudstillingen, det første år med skulpturer, der, i overensstemmelse med Eks-skolens ideologi, blev destrueret efter udstillingen. De efterfølgende år udførte F. svejsede metalskulpturer med humoristiske titler som Besværlig tanke på sokkel og Ringe i jernet. Karakteristisk for de tidlige skulpturer er sammenstilling af variable formelementer, som i deres reference til både kendte og ukendte ting fik en overraskende, ofte humoristisk virkning. F.s skulpturer var placeret direkte på gulvet, eller han integrerede en sokkel som del af skulpturen. 1970erne blev en periode, hvor et eksperimenterende og nyskabende skulpturelt udtryk resulterede i en række monumentale udsmykningsopgaver, som Blå pladeskulptur, Hanstholm og Skulptur-broen, der forbinder Birkerød Rådhus med biblioteket. Her anslog F. nye toner i arkitektonisk-skulpturel henseende, hvor funktion og udtryk blev løst ved at integrere udskårne delelementer og farvede blomster i broens bærende konstruktion. F. arbejder i et formsprog, der er præget af fantasifuld originalitet med klar fornemmelse for rytmisk organisering. Hans tidlige skulpturer og relieffer er rige på kontraster. Organiske former veksler med elementer, der minder om maskindele, åbne former med lukkede og kasseagtige, med tynde metalwirer. I de senere år har F. bevæget sig mod en strammere, mere konkret form. Hans foretrukne materiale er jern og cortenstål, og et væsentlig led i det skulpturelle udtryk er bemalingen i klare rene farver, eller monokrom sort og grå, med meget blanke overflader.
Værker
Ingen kunstværker