COBOBOBLOG har besøgt RoskildeUNDERVÆRKER

Blogindlæg af: Connie Boe Boss (stifter af coboboblog)

Roskilde kan noget! Jeg har sagt det før og nu gentager jeg mig selv: Vi har virkelig gode kunstnere i Roskilde, som ofte ikke bliver set i det omfang, de fortjener, fordi de ikke udstiller så meget i København. Så: Kom nu afsted til Roskilde – der ER ikke længere til Roskilde end der er fra Roskilde til København!

Den udstilling du lige nu bør se er “Roskilde UNDERværker”
I Kunsthuset Palæfløjen med kunstnerne fra Atelier UNDER.
Atelier UNDER er et kunstnerværksted og udstillingslokale, der har eksisteret i mere end 20 år. Kunstnergruppen holder til i den 350 m2 tidligere tappehal i kælderen på den gamle spritfabrik, Møllehusvej 16 i Roskilde. De ti tilknyttede kunstnere arbejder med maleri, foto, grafik, tekstil, skulptur, performance og installation. Atelieret åbner dørene flere gange årligt til offentlige og meget velbesøgte arrangementer og flere af kunstnerne er repræsenteret i danske og udenlandske gallerier.

Nu er de så, af Roskilde Kunstforening, blevet bedt om at lave en samlet gruppeudstilling i det smukke gamle udstillingshus Palæfløjen og det er blevet yderst vellykket.
Flot kurateret ophængning, afvekslende flow i de forskellige rum, og først og fremmest god kvalitet kombineret med forskellighed i udtryk og materialevalg.

Hvis jeg skal fremhæve nogen, må det blive Joan Møllegaard, der har skabt 11 Giacometti-agtige skulpturer, der tilsammen kaldes The Observers. De er lavet af hønsenet, jernstænger og formbar fiberarmeret specialmørtel. Udtryksfulde, alvorlige og fængende står de der midt i rummet – meget stærke værker!

Og så fremhæver jeg også lige Jan Brolykkes figurative malerier. De er knaldgode. Han har også malet meget abstrakt kunst, men jeg er mest vild med hans figurative værker og dem, han viser her, er i særklasse.

Eneste anke jeg har er, at fotokunst og anden kunst bag glas bør have ordentligt glas – hvis man indrammer og vælger billigt glas er det næsten lige meget, for oplevelsen går tabt i alt for mange lysrefleksioner og genskin.

Om de udstillende kunstnere skriver Kunstforeningen:

• Lisbeth Fabricius Johannsen bruger sig selv i en stribe selvportrætter og arbejder med maleri, foto og videoinstallation.
• Stork Majgaard kalder sig selvvalgt semi-hjemløs livskunstner, der i et tegneserielignende univers udtrykker sig gennem story-telling, åbent for fortolkninger.
• Joan Møllegaard er ekspressiv og temperamentsfuld i sit abstrakte udtryk inden for maleri, print og skulptur.
• Aske Kraul udforsker mineralers transformationsproces på lærred og lader det organiske udtryk tale for sig selv. Forandringsprocesserne spiller med i rummet sammen med beskueren.
• Lilian Dørge arbejder med maleri og tekstiler. Til udstillingen er anvendt lokale plantefarver og japanske sy- og reparationsteknikker Boro og Sashiko, på silke, hør, uld, bomuld mm.
• Kirsten Duus er optaget af landskabsmaleriet i by og natur i både abstrakt og figurativ form. Med valget af perspektiv og farvevalg tilstræber Kirsten en form for magisk realisme.
• Mette Udengaard arbejder med abstrakt maleri og print. For tiden arbejdes der med udgangspunkt i lokale lindetræer, der også er omdrejningspunktet i sonetkrans-installationen “Linden i den lukkede have”.
• Jan Brolykke arbejder med abstrakt og ekspressivt maleri på store lærreder med stærkt, temperamentsfyldt farvevalg. I malerprocessen eksperimenteres der hen til en dynamik og balance, der holdes i skak lige inden, det tipper.
• Annelise Jensen er fotograf og zoomer ind på stemninger i naturen, skoven, vandet og der stilles skarpt på farver, kontraster og mønstre i hele vores område i Roskilde by.

Artist Talk
Onsdag den 19. august og onsdag den 2. september kl. 19:00-21:00, fortæller nogle af kunsterne fra Atelier UNDER om deres kunst, inspiration, materialer og processer mv.
Arrangementerne er gratis - tilmelding nødvendig, da antallet af pladser er begrænset pga. Covid19.
LINK til tilmelding til disse aftener findes på Palæfløjens hjemmeside.

Udstillingen kan ses til 6/9 – Stændertorvet 3, Roskilde

Besøg coboboblog

Læs flere blogindlæg fra Kunstforeningens blogarkiv