"Slaves of Euphoria"

Så vises der igen kunst i Palæfløjen.

Lørdag d. 29.5. 2021 åbner udstillingen, ”Slaves of Euphoria” - en duoudstilling med Christian Finne og Astrid Marie Christiansen om den livsnødvendige glæde. Om kunstnernes personlige oplevelse af, hvad skønhed er.

Udstillingen er en kombination af maleri, skulptur og installation.

”Slaves of Euphoria” er et møde mellem Finnes fabulerende og syrede giganttegninger og Christiansens naivt formelle malerier, og det er samtidig et møde mellem de to kunstneres syn på skønhed, der findes overalt og er frigjort fra gængse dogmer om, hvad skønhed er.

For Christian Finne er det de enorme tegninger, der er i centrum af hans konceptuelle fundament, hvor de rumlige interventioner folder tegningerne ud og gør det muligt for beskueren at træde ind i dem. Heroverfor står Astrid Marie Christiansens arbejde med skulpturelt maleri, hvor de specialbyggede rammers form er afgørende for motivets adfærd. Motiverne er ofte hentet fra hverdagen: Mønsteret på et sengetæppe eller et køkkengulv, en murstensformation eller farvekort fra malerhandlen.

Titlen ”Slaves of Euphoria” kan ses som en næsten sammenbidt reaktion på den verden, vi befinder os i. Monet stod i begyndelsen af 1900-tallet i sin smukke have og malede åkander, mens resten af verden stod i flammer. Denne udstilling handler ligeledes også om at fokusere på det skønne og på glæden - næsten som en ren overlevelsesmekanisme. ”Slaves of Euphoria” viser to kunstneres stædige tunnelsyn - en insisteren på, at skønheden findes, om ikke andet så i kunsten.

Udstillingsperiode: Fra d. 29.5. – 27.6. 2021.

Fernisering: Lørdag d. 29.5. kl. 12 – 14.

Adresse:
Roskilde Kunstforening Palæfløjen,
Stændertorvet 3c, 4000 Roskilde
ÅBNINGSTIDER
Tirsdag-søndag kl. 12-16
Mandag lukket

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond

Udstillingen, "L.A. Rings vej til Roskilde?" fortsætter indtil 27.6. i Karnappen på 1 sal.

Besøg vores hjemmeside og læs mere