Min islandske Kulturarv

Retrospektiv udstilling med María Hugrún Ólafsdóttir i anledning af 100 året for hendes fødsel  - med fernisering på lørdag den 2. oktober kl. 12-14.

Marías billedfortælling
Det er brydningerne i samtiden, der optager María Ólafsdóttir. Hun vælger bevidst at skildre brydningerne i landnamstiden for mere end tusind år siden i håb om at være mere trofast over for sin egen tid og udtrykke den bedre billedmæssigt.
Marías billedfortælling afspejler i gribende detaljer både tid og sted, men selv om begivenhederne skildres i mørke farver, så virker billederne ikke mørkladne og dystre.
Ingen, der har set hendes billeder, er i tvivl om, at hun var en kompetent og usædvanlig kunstner. Hendes værker bærer klart præg af at være udsprunget af islandsk kultur og folketro. Hertil kommer en sjælden oprigtighed i både form og farve, når hun ydmygt brugte den islandske sjæl og nationens historie og liv til at afspejle sin egen tids problemer.

Udstillingsperiode
Udstillingen løber fra den 2. oktober til den 24. oktober 2021.

Fernisering på lørdag den 2. oktober kl. 12-14
Vær venligst opmærksom på at der desværre ikke er gratis parkering i Palægården.

Besøg kunstforeningens hjemmeside