Palæfløjen - Roskilde Kunstforening

Mød kvinderne i Krabbe/Haugen familiens INTUITION.

Krabbe/Haugen familien rummer, ud over maleren og grafikeren Arne Haugen Sørensen, tre kreative kvinder, hustruen Dorte Steenbuch Krabbe og døtrene Luise Haugen og Caroline Krabbe.

De danner et flot samspil i udstillingen INTUITION, som består af keramik, maleri, mixed media, grafik og tegning.

Dorthe Steenbuch Krabbe arbejder i værkstedet i Frigiliana, Spanien med ler af den groveste slags i røde, sorte og lyse farver. Hun former sine skulpturer på en intuitiv og eksperimenterende måde, i flere forskellige retninger og teknikker.  Alle fire elementer: jord, vand, luft og ild er til stede og aktive i den keramiske skabelsesproces i kombination med lerets stoflighed, glasurens oxyder, og farvernes indbyggede overraskelser. Inspirationen hentes i årstidernes skiften, naturens formsprog, strukturer og mønstre.

Luise Haugen, der bor og arbejder i Lynæs, anvender akryl, silkepapir og genbrugsmaterialer på lærred og glas, men hun arbejder også i tredimensionel form. Det delikat skrøbelige og gennemsigtige papir danner fine rynker og skaber sanselige fortællinger i samspil med tyktflydende farve, brudte mønstre og vægtige former. Hendes værker er eklektiske undersøgelser, en visuel leg. De er fysisk nærværende i lige så høj grad, som de er visuelt kalejdoskopiske. Luise Haugen er optaget af modsætninger og samspillet af uhomogene og tilfældige elementer, hvor materialer og farver har frit spil. Der er tale om analyse og kontrol overfor intuition og spontan ekspressivitet.

Caroline Krabbe er bosiddende i Frigiliana og hendes arbejde er centreret omkring tegning og keramik. Tegningerne er inspireret af relationerne mellem mennesker. Perspektivskift spiller med beskuerens opmærksomhed. Scenarier ændres bevidst og elementer forvrænges, og bringer dem tættere på en magisk virkelighed. Der er plads til fordybelse og refleksion i genkendelige situationer og elementer. Konventionelle regler gentages, og fantasien griber ind i virkeligheden. I keramikkens formsprog har Caroline Krabbe udviklet værker inspireret af og relateret til sine tegninger, og samtidig får tegningerne et helt nyt perspektiv gennem leret, da begge medier er stærkt beslægtede og løbende kommunikerer med hinanden.

Udstillingsperiode:

Fra den 30. april -19. juni 2022. Tirsd.-sønd. Kl. 12-16 – Gratis adgang.

Fernisering:
Lørdag den 30. april. kl. 12 – 14.

Åbningstale ved kunsthistoriker Lis Nielsen.
Adresse: Palæfløjen, Roskilde Kunstforening, Stændertorvet 3c, 4000 Roskilde.

Kunstneraften:
Onsdag d. 4. maj kl. 19, hvor vi møder kunstnerne og drøfter deres værker.
Tilmelding på foreningens hjemmeside- klik her

Gratis for medlemmer. 50 kr. for ikke-medlemmer.