Maleriudstilling af kunstneren Bruno Ingemann
Palæfløjen d. 8. juni til d. 7 juli 2019 Fernisering lørdag d. 8. juni kl. 12-14.
Udstillingen tager sit udgangspunkt i kunstnerens egne oplevelser som tangodanser gennem mange år. Det er en undersøgelse af hvordan en tangodanser oplever musikken og dansen med kroppen: Den tætte kontakt. Bevægelse. Intimiteten. Ordløs kommunikation - mellem de to dansende og imellem de mange andre dansende par i rummet og i musikken.
De store rytmiske akrylmalerier er abstrakte fortolkninger af udvalgte tango-melodier, hvis titler også indgår i selve billedet som forankringspunkter og er med til at styre følelsen af bevægelse, stemning og energi både i dansen, malerierne og musikken.
Malerierne her er en undersøgelse af en populærkultur, som var på sit højeste i Argentina i »Den gyldne tid« 1935-1955. En kultur der næsten helt forsvandt på grund af politiske forbud mod den nationale populære kultur – og den militære juntas store støtte til den nye amerikanske rock and roll. Den usynlige kultur blev langsom fremkaldt igen, og har bredt sig som en international bevægelse. Den argentinske tango danses nu over hele verden.
Malerierne er en undersøgelse af hvordan musik, bevægelse, energi smelter sammen i en ordløs kommunikation.
Under hele udstillingen vil man kunne høre den smukke og medrivende argentinske tangomusik, som den bliver brugt til tangoballer.
En række videosekvenser viser hvordan tangodansen fungerer i sociale sammenhænge.
Tre søndage vil dansere fra Roskilde Tango henlægge deres øvetimer til Palæfløjen – og der vil være mulighed for de besøgende bliver introduceret dansen.
Det sker på søndagene d. 16., d. 23, og d. 30. juni fra kl 12-14 (gratis adgang).
Kunstnermøde tirsdag d. 18. juni kl 19-21 (gratis adgang).
Bruno Ingemann (1945) har arbejdet med visuel kultur, medier, grafik og maleri gennem mere end halvtreds år. Og så har han danset argentinsk tango de sidste ti år.
Den første separatudstilling var i 1964 på Galleri Kaage i Horsens.
Bruno Ingemann’s udstillingspraksis og projekter er vidtspændende, og har ofte involveret flere aktører. Han deltog i produktionen af en kæmpestor udstilling sammen med miljøgruppen NOAH i 1970 på Københavns Rådhus »Nogle oplysninger om den jord, vi sammen lever på«.
Sammen med tre andre han var med til at lave kortfilmen og biblioteksudstillingen »Amager Fælled 1972« med fokus på migration og sigøjnere. Han har lavet kunstneriske fortolkninger af natur og kultur for Nationalmuseet (1993) og til et sandflugtsmuseum i Fjerritslev (1998).
Med udgangspunkt i »De tre aber« har han lavet et arkiv-baseret værk som nu kan ses på et net-baseret lille udstillingsrum. Klik her for at se udstillingsrummet
Interessen for visuel kultur har ført til to udstillinger (2003 & 2006). Én om »Stedets tale« - en undersøgelse af steder i Paris og en anden udstilling med en undersøgelse af tiden: »Se, 1957 – Den flyvende folkevogn« begge på Roskilde Universitet.
I Hvalsø Bio har han i 2005 udstillet en række store acrylmalerier »Ni skjulte billeder« - og i 2017 præsenterede han udstillingen »… at male med tangodans…« sammen med Roskilde Tangoforening i kulturhuset Domus Felix i Lejre.
I foråret 2019 udstillede han på Slagelse Sygehus Kunstforening »… billeder i bevægelse…«
Et omfattende arkiv over Bruno Ingemann’s over tredive forskellige projekter kan ses i bogen »Archive 1: Inquiries in visual memory«, som er udkommet i 2017.
Besøg Kunstforeningens hjemmeside - klik her
|