Samarbejde mellem Ros Torv og Roskilde Kunstforening

Vi er glade for at have indgået et samarbejde med Ros Torv. Hver måned udstiller udvalgte kunstnere deres værker på Centertorvet på Ros Torv.

Månedens kunstner september 2018: Anette Roelsgaard Madsen

Det er abstrakt billedkunst, der i september vil pryde RO’s Torvs vægge, når kunstneren Anette Roelsgaard Madsen er månedens kunstner på Torvet. Anette Roelsgaard Madsen er og har altid været meget fascineret af mønstre af enhver art, hvilket også kommer til udtryk i hendes farverige billeder. Inspirationen findes især i naturen, og billederne indeholder universer, der giver plads til beskuerens undren, nysgerrighed og fantasi.

Månedens kunstner august 2018: Annelise Bentsen
Annelise Bentsen er tidligere uddannet operasanger og inspirationen til hendes malerier finder hun derfor gerne i musikken, inden for teaterverdenen samt i naturen, drømme og eventyr. Hun blander farver, former og arbejder i mange lag for at kunne udtrykke et mystisk fantasiunivers. Malerierne er figurative og hun maler både i olie og akryl.

Månedens kunstner juni og juli 2018: Helge Nordstrøm

Månedens kunstner i april og maj 2018: Holger Bak

Det er de store fotografisk inspirerede malerier, der vil pryde RO’s Torvs vægge, når kunstneren Holger Bak er april måneds kunstner på Torvet. Holger Bak bruger fotografiet som konkrete forlæg til sine oliemalerier, og fotografiet fungerer derfor både som kreativt bindeled og et praktisk redskab til at huske motivets særlige fremtoning. I den maleriske bearbejdning af fotografiet tilføjes billedet en fornyet kompleksitet ved en kraftig nuancering af lysvirkninger, der giver malerierne deres eget udtryk. På billedet til højre ses Holger ved ferniseringen på Ros Torv.

Månedens kunstner i marts 2018: Anne-Marie Elmbak

Anne-Marie Elmbak bliver næste levende billede i rækken af kunstmalere, der på skift pryder RO’s Torvs hvide vægge med farverige malerier og kunstværker. Selvom malerierne fylder meget i Anne-Marie Elmbaks kunstneriske univers, så startede det hele med en uddannelse inden for broderi – og dermed et speciale, som senere har bragt hende rundt i ind- og udland som designer, underviser og foredragsholder. I sit nuværende arbejde fokuserer Anne-Marie Elmbak især på at skabe et udtryk, der blander det kontrollerede med det intuitive.

Månedens kunstner i februar 2018: Lone Holde
Lone Holde udtrykker sig i både akryl, akvarel, pastelkridt og collage, og hendes billeder spænder fra det sarte lyriske til det ekspressive og dynamiske.

Månedens kunstner i januar 2018: Pernille Helleskov Pedersen
Pernille Helleskov Pedersen vandt første prisen ved Roskilde Åben 2017. Pernille er fascineret af menneskets meget individuelle og særegne historier og har arbejdet siden hun var ganske ung med blyant og akvarel. Læs mere om Pernille

Oversigt over "Månedens kunstner" i 2017:

• Januar: Tale Øksendal - I januar var det årets Nordea kunstner i 2016, Tale Øksendal,
    som udstillede sin kunst.
  • Februar: Liz Berry - I februar mødte vi Liz Berry Østergaard, som vandt 1. prisen ved årets
    Roskilde Åben i Roskilde Kunstforening i 2016.
  • Marts: Kate Piil - I marts måned udstiller Kate Piil som vandt Roskilde Avis' pris.

• April: Blomster billedeworkshop søndag den 2. april
  • Maj: I maj kan du møde Knud Milo Diemer, som er autodidakt billedkunstner og fortæller sine historier gennem surrealistiske malerier med en undertone af humor. Knud Milo Diemer beskæftiger sig meget med filosofiske overvejelser i både det store og det små. Med livets mening og afslutning såvel som med hverdagens trakasserier. Alt er relevant. Også guleroden!
    Knud Milo vandt i øvrigt 2. prisen ved årets Roskilde Åben i Roskilde Kunstforening i 2016

• Juni: For juni måneds billedkunstner Erik Schwarzbart er kunstneriske fællesskaber essentielt i hans virke med kunsten, som altid har haft en social dimension. Samtidig er hans udgangspunkt, at det seriøse billedarbejde ikke kan adskilles fra den personlige udvikling. Det gælder både når han arbejder med sine egne værker og når han vejleder andre i kunstprocessen.
  • Juli:  Månedens kunstner var Else Vinæs. Else Vinæs’ kunst afspejler et glimt af virkeligheden og illustrerer, hvad øjet ser og sjælen føler. Realismen ophæves og der skabes et billedsprog, hvor fiktionen danner en ny helhed.
  • August: I august kunne du møde Bodil Brask, som har tegnet og malet stort set hele sit liv – ved siden af hendes virke i psykiatrien og den sociale sektor. Og det er netop i mødet med andre mennesker, hun finder inspiration til mange af sine værker. Når Bodil Brask går i gang med pastel, akryl og tusch, bliver skæbner og situationer omsat til farverige, livfulde landskaber og billeder på alt det, der er menneskeligt.
  • November : Robin Skjoldborg er født i 1963 i Kenya. Han begyndte som selvstændig fotograf i 1986 og har siden fotograferet en lang række danske og udenlandske personligheder til magasiner, aviser og pressefotos samt pladeomslag til bl.a. D-A-D, Sanne Salomonsen, Aqua, Nephew, Thomas Helmig og Kim Larsen.

Månedens kunstner i december 2017: Jan Brolykke
    Jan Brolykke, der både bor og arbejder i byen, startede sin professionelle kunstnerkarriere i RoskildeGalleriet, og har tidligere bl.a. været med til at skabe Galleri LABR på Vindeboder sammen med sin kunstnerkollega Henrik Laursen

I dag holder han til i kunstnerfællesskabet Atelier Under ved den Gamle Spritfabrik, og herfra bruger han bl.a. sin kunstneriske baggrund til at rådgive både private og offentlige virksomheder om indretning med kunst.