Menneskefiguren i islamisk kunst

Til efteråret arrangerer kunstforeningen en foredragsrække om islamisk kunst ved kunsthistoriker Helene Evers (det vil vi informere mere om senere). Som en appetitvækker har vi den 11. april en tur til Davids Samling med rundvisning ved Helene Evers på den stærkt anmelderroste udstilling "Menneskefiguren i islamisk kunst".

Mange tror, at det ikke er tilladt at afbilde mennesker inden for den islamiske kultursfære. Det er dog en sandhed med modifikationer. Mens nogle muslimer gennem historien har kritiseret og ligefrem ødelagt gengivelser af mennesker, idet sådanne ansås for at være afgudsbilleder, så har andre lige fra den allertidligste tid ladet fremstille kunstværker, hvor menneskefigurer indgik som en væsentlig del. De optræder på alt fra brugsgenstande som keramiske fade, indlagte metalgenstande og tekstiler til arkitektur. Man støder dog især på menneskefigurer i de detaljerige miniaturemalerier, der illustrerer manuskripter eller optræder som selvstændige værker.

Udstillingens temaer er følgende: ”Fyrsten og hoffet”, ”Den religiøse sfære” , ”Kvindefremstillinger”, ”De Fremmedartede” og ”Kærlighed”, som rummer både ulykkelig kærlighed, erotisk begær og kærlighed til Gud.

Der er to omvisninger, den ene fra 17-18.30, den anden fra 19-20.30. Vi mødes 10 minutter før omvisningen i museets forhal. Man melder sig blot til og får efterfølgende meddelelse om, hvilken af de to omvisninger, man skal deltage i. Transport frem og tilbage foregår individuelt.

Pris: 100 kr. for omvisningen.

Betaling ved tilmelding, senest 21/3. Reg.nr. 1551 Konto 1129791 (husk at skrive "David" og jeres navn)

Max. deltagerantal er 20 personer efter først til mølle-princippet.

OBS: Der kan kun tilmeldes én person ad gangen, og arrangementet er kun for foreningens medlemmer.

Tilmeldingsformular: Klik her

Turleder: Wedell Naumann, naumann.wedell@gmail.com , 20254556.