FORMANDSBERETNING

75 år - ja, i 2015, blev Roskilde Kunstforening 75 år. Vi fejrede det ikke i løbet af året, for vi synes at det ville være rigtigt, at vi ventede her til generalforsamlingen, så vi i fællesskab kunne hylde fødselaren.

At holde fejringen her efter fødselsdagen skal også være et signal om, at det bestemt ikke stopper her.

75 år er en ganske høj alder for en Kunstforening, men det der har været Roskilde Kunstforenings kendemærke gennem årene: dens aldrig svigtende vitalitet og dens klare sigte: høj kvalitet til glæde for alle, gør jo, at de 75 år giver en fantastisk balast, så dagens fejring giver styrke og vilje til at fortsætte i samme spor - så vi i 2040 kan mødes her for at fejre en ligeså levende 100 årig fødselar.

Men inden det går hen og bliver alt for flyvsk, lad mig vende mig mod det aktuelle: året 2015.

Inden for de rammer vi har at arbejde i, blev det på alle parametre et rigtig vellykket år. Og det skyldes jo ikke mindst, at Foreningen er velsignet med en gruppe af mennesker; bestyrelsen og vore grupper af medhjælpere - der på frivillig basis og i fællesskab har fået skabt et klima og en arbejdsglæde, der gør at vi dag
for dag er i stand til at rykke barren for vore fælles ambitioner højere og højere.

Så lad mig give jer et overblik ved hjælp af de overordnede tal:

1) medlemskaber: 565 (ca 900 medlemmer)

Det er rigtig godt at kunne konstatere, at medlemstallet er så stabilt. Det må vi jo bl.a. tage som tegn på, at I - medlemmer - er godt tilfredse og bakker op om det arbejde og den linje, bestyrelsen lægger for dagen.

2) udstillinger: 10

2015 var et på alle måder strålende udstillingsår. Gode og varierede udstillinger, der viste både den bredde og den kvalitet, vi hele tiden har i sigte.

Jeg vil nævne: den kombinerede L A Ring og Krass Clement udstilling. Det var helt overvældende den interesse, der var specielt for Ring-udstillingen - ikke kun at vi overhovedet kunne lave udstillingen, men også at så mange af værkerne var i privateje, så de ikke var set offentligt før.

Den udstilling lavede vi sammen med vores gode samarbejdspartner: L A Rings venner.

Men det var også interessant at have L A Rings billeder kombineret med fotos af en af vore fineste fotograf-kunstnere, Krass Clement. Se hvordan de på spændende vis forholdt sig til hinanden. Og jeg husker, at Krass Clement var meget stolt over, at kunne udstille sammen med Ring.

Jeg vil også nævne: udstillingen med Maja Lisa Engelhardt - hendes bibelillustrationer. Det blev også en meget velbesøgt udstilling, og i et godt samarbejde med Domkirken blev det muligt for Maja Lisa for første gang at vise sine fire tapisserier samlet, da de kunne få lov til at hænge netop i Domkirken.

For også at vise bredden, så vil jeg da også minde om den festlige udstilling, vi havde med kunstværker i Danske Banks besiddelse. Her fik vi ikke kun set god kunst, men vi fik også fortalt en vigtig Roskilde-historie.

3) arrangementer: 53

Vi er rigtig glade for, at så mange har taget godt imod vore forskellige arrangementer. Det er fx de kunstner-møder, som vi har knyttet til hver udstilling; der er også fx vore foredragsaftener; og vore søndags-saloner må siges at være en stor succes. Og skolebesøgene er både sjove og meget givende arrangementer.

4) besøgende: 10.264

Disse mange aktiviteter i Palæfløjen har så også kunnet samle et pænt antal mennesker i årets løb.

Som det forhåbentlig fremgår af denne korte gennemgang: så har vi ikke blot ambitioner, men vi er i stand til at indfri dem. Og det giver - kan jeg vist sige på alle involveredes vegne - en rigtig god fornemmelse.

En af de ting, der hele tiden skal gennemtænkes er kommunikation. Det hjælper jo ikke meget at have nogle gode tilbud, hvis ingen er klar over, at de er der. Men med den opbakning der har været til vore aktiviteter, må jeg konstatere, at den er lykkedes.

Det skyldes ikke mindst at vi har fået vores hjemmeside med tilhørende nyhedsbrev og vores Facebook-side så godt kørende, at stadig flere og flere ad den vej bliver bekendt med os. Derfor er vi også glade for, at vi har fået Anne Klok knyttet til Kunstforeningen til dette vigtige arbejde.

Men vi kan jo også observere, at de tre lokale aviser bestemt er klar over, at der sker spændende ting i Palæfløjen. For vi får ganske god omtale løbende.

Også lokal-TV er hyppig gæst hos os.

Ja, Kunstforeningen fylder godt i medie-billedet.

Og hermed er jeg ved det altid aktuelle problem, som skal gennemtænkes nøje. Det er ikke kun os selv, der har forventninger til vort arbejde, det har andre jo også.

I takt med, at vi sætter mere og mere i værk - og har succes med det - jo mere kommer der forventninger fra vores omverden om at fortsætte ad det gode spor.

I vort samarbejde med kommunen, med Kulturstrøget, med Byens Hus, med Folkeuniversitetet, med L A Rings venner - for at nævne nogle - har man af gode grunde forventninger til os.

Sådan var det i 2015 - og sådan vil det være fremover.

Og vi vil jo gerne påtage os disse opgaver, men det kræver to ting:

et stabilt og sundt økonomisk grundlag og flere frivillige hjælpere.

Vi har tilladt os at vedlægge et ark i jeres mappe, hvor vi spørger efter frivillige.

Naturligvis kan vi bruge flere til at hjælpe til med vore absolut vigtigste opgaver: hjælp til opsætning af udstillinger og værter til vore udstillinger.

Men vi har også i år optegnet to nye områder, hvor vi har brug for medhjælpere:

til vore succesrige skolebesøg - det er jo primært indskolings-klasser, og de kommer om formiddagen, og det er virkelig en stor glæde at arbejde med disse meget interesserede børn. Har nogle af jer lyst, så skriv jer på - vi tager så en snak efterfølgende. At skrive sig på er ikke en binding, men et udtryk for interesse. Jeg ser frem til at snakke med nogle af jer om dette.

Det andet område, hvor vi gerne vil involvere jer, er i forbindelse med mulige sponsorater.

Lad mig forklare lidt.

Som jeg nævnte på sidste generalforsamling er vores økonomiske grundlag ikke så stabilt som ønsket. Den driftsaftale vi har med kommunen har tidligere være en toårig aftale, men her i 2015 blev den uden varsel til en etårig aftale grundet kommunens generelle økonomiske situation. I forvejen er tilskuddet ikke prangende. Derfor må vi ud og finde nye måder at skaffe økonomiske midler på - heriblandt sponsorater. Det kan være et sponsorat ifm en enkelt udstilling eller et enkelt arrangement, eller det kan være et sponsorat til vores hele virksomhed. Måske nogle af jer, der sidder her idag, kender muligheder eller har ideer til dette, så må I meget gerne skrive jer på sedlen, så kan vi efterfølgende snakke sammen. Her gælder det selvfølgelig også, at vi blot indleder en samtale - der er ingen bindinger.

Om lidt vil regnskabet blive fremlagt, og jeg håber I lægger mærke til, hvor seriøst og målrettet vi arbejder med de midler, vi har fået stillet til rådighed.

Vi er en Kunstforening, der har nogle forpligtelser - det ligger os alle på sinde, at kunst og kultur generelt har en vigtig plads. Men visse vinde blæser en anden vej - nedskæringer på mange områder. Museer klager, andre foreninger klager, teatre klager og med god grund.

Som I forhåbentlig har fornemmet gennem denne beretning, klager jeg ikke.

Men vi arbejder indenfor nogle rammer, som vi gerne vil have udvidet så vi for det mere råderum. Derfor må I som medlemmer have forståelse for, at vi i bestyrelsen er i gang med at kigge på, om vi skal have differentierede medlemskaber og om der ikke er behov for en kontingentforhøjelse.

Jeg skal til at runde af - og det er et privilegium som formand at stå her op berette om det store og betydningsfulde arbejde, som foregår dagligt i Kunstforeningen - men det kan jo kun ske - og her vil jeg tillade mig at gentage mig selv - det kan kun ske, fordi så mange entusiastiske og trofaste mennesker er med i det.

Derfor vil jeg også slutte min beretning med at takke: takke jer medlemmer, der år efter år bakker op om foreningen - vi takker for det og gør vores bedste for at give jer rigtig meget at glædes over.

Tak til Roskilde Kommune, der viser os stor velvilje og respekt og ser os som afgørende faktor i det kulturelle liv i byen. Tak til Nordea både for vigtig økonomisk støtte men også for det mangeårige samarbejde om udpegningen af en årlig Nordea-kunstner - og i 2015 var det jo Helle Duus Weiss der blev kunstneren.

Og så selvfølgelig en stor tak til den store og trofaste gruppe af frivillige, som vi simpelthen ikke kan undvære.

Og lad mig til sidst takke Danbolig i Hersegade, der har sponseret denne generalforsamling - så aftenen har fået et særligt festligt præg i år - der ligger forskelligt materiale rundt i lokalet, så man kan stifte nærmere bekendskab med Danbolig.

Tak for jeres opmærksomhed

JES NYSTEN