Velkommen til Roskilde Folkeuniversitet

2019 - EFTERÅRSPROGRAMMET

Roskilde Folkeuniversitet: Hvem er jeg: Bevidsthedens ansigter?

Byens Hus: Lokale Verdensrummet
9. september 2019, 14:00 - 25. november 2019, 15:45

Hvad vil det sige at være ’et jeg’, at være ’sig selv’? Vi oplever os selv, som om vi er en ’kerne af bevidsthed’, for hvilken oplevelserne sker, men samtidig er vores liv fyldt med oplevelser af at ’miste sig selv’.
Foredragsholder: Morten Houmark-Ørsøe, cand.mag. i Filosofi
De begivenheder vi sætter mest pris på, er som regel dem, hvor vi er helt hengivet til en aktivitet. Men hvad ville vi være uden den ’kerne’, som holder vores skrøbelige og fragmentariske liv sammen? Hvordan er bevidstheden? Er jeg mine oplevelser eller er der én som oplever det hele? Er der noget ved mig, som altid er det samme hele livet igennem?
Det er simpelt at stille disse spørgsmål, men ikke helt så simpelt at forsøge at besvare dem systematisk.

Spørgsmålet om bevidsthedens væsen og dens forhold til en ydre verden, har optaget alle filosoffer gennem tiden. Vi skal på kurset dog rette vores opmærksomhed mod den moderne filosofi. Med eksemplificeringer i hverdagsfænomener, som vi alle forstår, skal vi f.eks. læse og lære om rationalisterne og empiristerne, såsom Descartes og Berkeley. Vi skal give os i kast med Hegel og den tyske idealisme. Vi skal dog også på visit i den østlige filosofi, for at se hvor anderledes forståelsen af forholdet mellem jeg’et og verden er. I den forbindelse skal vi læse nogle buddhistiske tekster fra Mahãyãnaskolen. Sidst men ikke mindst skal vi forstå os på den 20’ende århundredes fænomenologiske filosofi, såsom Heidegger, Husserl og Merleau-Ponty, som synes at sætte spørgsmålet om bevidstheden på spidsen.

Datoer: Mandage kl 14:00 – 15:45 :
9/9, 16/9, 23/9, 30/9, 7/10, (efterårsferie i uge 42), 21/10, 28/10, 4/11, 11/11, 18/11.
Og 25/11, som en ekstra reservation.

Klik her for tilmelding

Roskilde Folkeuniversitet: Hannah Arendt om mennesket, pluralisme og samfund

Byens Hus: Lokalet Verdensrummet
lørdag den 5. oktober 2019, kl. 10:00

Lørdags foredrag om en af tidens mest aktuelle filosoffer Hannah Arendt om mennesket, pluralisme og samfund ”Mennesket eksisterer kun i flertal”.
”At tænke uden gelænder”.
Denne smukke og tankevækkende formulering af den tysk-jødisk-amerikanske filosof Hannah Arendt(1906-1975) viser, hvorfor hun er en af de største moderne tænkere. I et århundrede hvor tænkningen var låst fast i ideologiernes spændetrøje, tænkte Arendt selvstændigt og på tværs. Derfor har hun bevaret sin aktualitet. På baggrund af hendes egne erfaringer som jøde i Tyskland er det Arendt, der formulerer tanken om pluralismens nødvendighed – om at forskellige mennesker skal kunne leve sammen i et fælles samfund. Eller som hun selv formulerer det: Mennesket findes kun i flertal: som mennesker.
Hun er på alle måder en usædvanlig tænker, der kan gøre os klogere på vores egen tid.

Første del: kl 10-12
Frokost / sandwich: Kl 12-12:45
Anden del: 12:45 – 14:30

Underviser: Claus Christoffersen, BA i Filosofi, kendt underviser fra Folkeuniversitetet i København, Aalborg og Århus, og flere lokalafdelinger af Kolkeuniversitetet landet over.

Klik her for tilmelding

Tilmeld dig vores nyhedsbrev - klik her
Følg os på Facebook - klik her

Kontakt:

Roskilde Folkeuniversitets programsekretariat roskilde-folkeuniversitet@ruc.dk

Læs mere om Roskilde Folkeuniversitet - klik her

For institutioner og foreninger - læs mere her

ARKIV - besøg vores arkiv