Velkommen til Roskilde Folkeuniversitet

2019 - FORÅRSPROGRAMMET

Introduktion til Moralfilosofi II – Medlidenhed, nytteetik og dyretik - fra Hegel til Rawls og Singer.

Kants pligtetik fremkalder i begyndelsen af det 19. Århundrede skarpe reaktioner og kritik. Schopenhauer afviser Kants etik som selvmodsigende, og peger i stedet på medlidenheden som moralens eneste udgangspunkt. Hegel anklager Kants etik for verdensfjernhed, der ikke kan omsættes i det konkrete liv, og formulerer i stedet en moralfilosofi som politisk teori. Endelig mener utilitaristerne Bentham og Mill, at moralen må defineres som det nyttige. De grundlæggende diskussioner i det 20. Århundrede tager alle udgangspunkt i Kant eller i kritikken af Kant. Hannah Arendt peger efter erfaringen med Holocaust på forbindelsen mellem det etiske og den enkeltes evne til at tænke, mens Rawls forsøger at formulere en moderne teori om retfærdighed. Endelig inddrages både dyrene og naturen i de etiske teorier.

Moralfilosofi 2 bygger videre på foredragsrækken Moralfilosofi I afholdt i efteråret 2018, men man kan godt få udbytte af at gå direkte på Moralfilosofi II.

Foredragsholder: Filosof, Mag.Art., PhD, Martin Pasgaard-Westerman

Tider: 10 mandage kl.14:00 – 15:45: 4/2, 11/2, 18/2, 25/2, 4/3, 11/3, 18/3, 25/3, 1/4, 8/4. Plus 29/4, reserveret hvis MP-W skulle være forhindret på en af de planlagte mandage.

Sted: Byens Hus, Verdensrummet

tilmelding - klik her

Islamisk kunst – 4 foredrag og en omvisning i februar/marts 2019

Da der har været meget stor interesse for foredragsrækken om islamisk kunst i efteråret 2018, vil den blive gentaget i februar/marts 2019: 5 onsdage i februar-marts 2019 vil Kunstforeningen i samarbejde med Folkeuniversitetet gennemføre 4 foredrag om islamisk kunst samt en omvisning på Davids Samling. Foredragsholder/omviser bliver Helene Evers, som er kunsthistoriker med speciale i byzantinsk og islamisk kunst. Det var Helene, som stod for kunstforeningens meget roste omvisning på særudstillingen ”Menneskefiguren i islamisk kunst” den 11. april i år.

Programmet bliver som følger:

27.02.19 kl. 19-20.45
Hvad er islamisk kunst?

Klassisk islamisk kunst er rigt dekorerede kunstgenstande, der i reglen er skabt til de absolut mest velhavende i de landområder, hvor islam som religion har været dominerende fra starten af 600-tallet og frem til ca 1850. Men er islamisk kunst religiøs kunst? Få svar på væsentlige spørgsmål vedrørende islamisk kunst med dette billedlige foredrag.

06.03.19 kl. 19-20.45
Menneskefiguren i islamisk kunst

De færreste ved, at der indenfor den islamiske kultursfære er en lang og rig tradition for at udsmykke genstande og illustrere tekster med figurative billeder af mennesker og dyr. Foredraget viser, hvordan menneskefiguren optræder på forskellige typer kunsthåndværk og ikke mindst i bogmaleriets verden.

13.03.19 kl. 19-20.45
Kalligrafi, arabesker og geometriske mønstre

Skønskrift, planteornamentik og sindrige geometriske mønstre er udsmykningstyper, der optræder både i en religiøs kontekst i udsmykningen af Koranen og moskeen såvel som i andre sammenhænge, hvor mønstre udsmykker både arkitektur, brugsgenstande såvel som kunsthåndværk.

20.03.19 kl. 19-20.45
Miniaturemaleriet

Den islamiske samling på Davids Samling er blandt de ti væsentligste af sin art på verdensplan og vokser fortsat. Museet er især kendt for at huse verdens største offentlige tilgængelige miniaturesamling. Foredraget giver en introduktion til miniaturernes verden og tilbyder tips & tricks til afkodning af billedsproget.

27.03.19 kl. 17-18.30 og 19-20.30
Omvisning i Davids Samlings islamiske samling.
(2 grupper á 15 personer)

Pris og tilmelding
Pris: 350 kr. pr. deltager.
Max. deltagerantal er 30 personer efter først til mølleprincippet

Kursusrækken er desværre udsolgt

Yderligere oplysninger: Wedell Naumann, naumann.wedell@gmail.com , 20254556.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev - klik her
Følg os på Facebook - klik her

Kontakt:

Roskilde Folkeuniversitets programsekretariat roskilde-folkeuniversitet@ruc.dk

Læs mere om Roskilde Folkeuniversitet - klik her

For institutioner og foreninger - læs mere her

ARKIV - besøg vores arkiv