Edition Copenhagen - et litografiværksted på Christianshavn

Blog-indlæg skrevet af Anne Klok
Forleden besøgte Jes Nysten og jeg litografiværkstedet Edition Copenhagen i deres smukke lokaler i Strandgade på Christianshavn. I værkstedet fremstiller både etablerede og up-coming kunstnere deres litografiværker. Dette er en møjsommelig og kreativ proces forklarer Peter Wissing Sørensen, som er partner hos Edition.

Noget af det første der mødte os da vi trådte ind i de smukke solbeskinnede lokaler var et stort flot litografi af Karin Mamma Andersson.

Vi fik lov at betragte de mange ophængte litografier og herefter viste Peter os ind til den unge spændende norske kunstner, der netop var igang med at skabe sit næste værk inde i værkstedet. Vi fik en gennemgang af hvordan han og andre kunstnere på værkstedet frembringer deres værker. Fra det første stentryk til det sidste. Edition samarbejder med mange og meget forskelligartede kunstnere og ved vores besøg fik vi et godt indblik i den stilart, komposition, farvevalg og tålmodighedsgrad der anvendes ved fremstillingen af et litografi.

Vi glæder os til at følge det spændende arbejde hos Edition Copenhagen.

Tak til Peter Wissing Sørensen, Dannie Vieten og Rasmus Urwald samt resten af holdet bag Edition Copenhagen.

Du kan læse tidligere blogindlæg her: Blog-arkiv